Invention exercises. The project of a house for oneself

Choosing to dedicate the first-year workshops to the theme of house design means immediately placing a fundamental question for the discipline of architecture at the centre of the students’ reflection: the question of the meaning of living.

“What does it mean to live?” is an unavoidable and inexhaustible question, for which there is no definitive answer but which every architect must address; an open question which, retaining the fascination of its indeterminacy, returns cyclically to guide thought, themes and strategies, influencing the styles and compositional techniques of architectural design.

“Man exists insofar as he lives,” writes Silvano Petrosino, meaning that living is the distinctive feature of the human species’ way of existing. This verb resonates with a peculiar way of considering existence in relation to the environment in which it takes place. There is ‘an essential link between the concept of place and the category of dwelling,’ and this is why the house is not a den, Petrosino continues metaphorically, i.e., it is not exclusively a space of refuge.

The home contains intimate, secluded rooms designed for contemplation, but it also includes thresholds that open up to the presence of others, guests and visitors; it has windows through which one can look out, interact with the light, the landscape and the street. On the one hand, therefore, the home is “a place of intimacy where it is possible to be naked”, that is, where one can identify and accept oneself in one’s naked essence; on the other hand, it is also a place that, embodied in a spatial and plastic image, represents a way of living, a lifestyle, a way of existing and relating to the environment in which one lives.

The question of residence cannot therefore be reduced, as is often the case, to comfort and functionality, but must also consider and express the other complex dialectics that inform it, such as those between interior and exterior, between individual and society, between artifice and nature.

Understanding the design of a house as an integral work, an expression of an inseparable unity between place, space, type, form and structure, the Architectural Design I A workshop of the ArCoD Department offers students an educational path aimed at achieving the theoretical and practical maturity necessary to tackle the theme of designing a house for themselves.

In this way, the workshop also becomes an opportunity for an initial cultural and disciplinary positioning: an exercise in invention that forces students to confront, albeit in a partial and not yet autonomous way, the question: what does it mean to live?

__________________________________________________________________________________________

Esercizi d’invenzione. Il progetto di una casa per sé

Scegliere di dedicare gli atelier del primo anno al tema del progetto della casa significa porre sin da subito al centro della riflessione degli studenti una questione fondamentale per la disciplina architettonica: l’interrogazione sul senso dell’abitare.

«Cosa significa abitare?» è una domanda ineludibile e inesauribile, per cui non esiste risposta compiuta ma a cui ogni architetto non può sottrarsi; una domanda aperta che, conservando il fascino della sua indeterminatezza, ritorna ciclicamente a orientare il pensiero, i temi e le strategie, a influenzare gli stili e le tecniche compositive del progetto di architettura.

«L’uomo esiste in quanto abita» scrive Silvano Petrosino, intendendo che l’abitare è il tratto distintivo del modo di esistere della specie umana. In questo verbo risuona infatti un peculiare modo di considerare l’esistenza in relazione all’ambiente in cui si svolge. Vi è «un nesso essenziale tra il concetto di luogo e la categoria dell’abitare» ed è questo il motivo per cui la casa non è una tana – continua metaforicamente Petrosino – ovvero non è esclusivamente lo spazio di un rifugio. 

La casa contiene stanze intime, appartate e predisposte al raccoglimento, ma include anche soglie che aprono alla presenza dell’altro, dell’ospite, del visitatore; dispone di finestre attraverso cui potersi affacciare all’esterno, dialogare con la luce, con il paesaggio, con la strada. Da un lato, dunque, la casa è «un luogo di intimità in cui è possibile stare in scena nudi», ovvero in cui potersi individuare e accogliere nella propria nuda essenza; dall’altro, è anche un luogo che, incarnandosi in un’immagine spaziale e plastica, rappresenta una maniera di abitare, uno stile di vita, un modo di esistere e di relazionarsi all’ambiente in cui si abita. 

L’interrogazione intorno al tema della residenza non può dunque ridursi, come spesso accade, al comfort e alla funzionalità ma deve anche considerare ed esprimere le altre complesse dialettiche che la informano, come quelle tra interno ed esterno, tra individuo e società, tra artificio e natura.

Intendendo il progetto della casa come un’opera integrale, espressione di un’unità inscindibile tra luogo, spazio, tipo, forma e struttura, l’atelier di Progettazione Architettonica I A del Dipartimento ArCoD propone agli studenti un percorso didattico volto a raggiungere la maturità teorico-pratica necessaria a misurarsi con il tema del progetto di una casa per sé.  In tal modo, il laboratorio diventa anche l’opportunità per un primo posizionamento culturale e disciplinare: un esercizio d’invenzione che obbliga lo studente a confrontarsi, seppur in un modo parziale e non ancora autonomo, con la domanda: cosa significa abitare?

__________________________________________________________________________________________

Giuseppe Tupputi – Architect and PhD, Professor, Dipartimento Architettura, Costruzione e Design (ArCoD), Politecnico di Bari; Professor, Dipartimento di Ingegneria e Architettura (DIA), Università di Parma.