Design Toolkit for
Design Teaching
The Recovery Demand
and the Educational Supply
-
about_en
DT2 – The Recovery Demand and the Educational Supply: A Design Toolkit for Design Teaching is a research project, an exchange platform, and a repository of knowledge on the role of architectural education in a time marked by multiple crises, which specifically focuses on the pedagogical model of the design studio.
Its aim is to understand how to promote among future architects a critical vision of design that overcomes the traditional separation of specialized knowledge in the field to devise integrated and interrelated answers to those crises.
For this reason, it looks at the specific place where architectural design is taught as the activity of coordination and control of all the processes, practices, and expertise that guide any spatial transformations – namely the design studio.
And assuming the integration of all these factors as the true specialistic knowledge of architectural design, it studies all the procedural characteristics that make the studio an immersive training environment based on non-discursive forms of transmission.
DT2 therefore collects a series of outstanding teaching practices and analyzes the aspects that define their methodological infrastructure – like the organization of the class, the calendar, or the coordination with other courses – to provide the basis for their reformulation according to multiple emerging issues.
DT2 – The Recovery Demand and the Educational Supply: A Design Toolkit for Design Teaching è un progetto di ricerca, una piattaforma di scambio e uno spazio informativo sul ruolo della formazione architettonica in un periodo segnato da molteplici crisi, che si concentra sul modello pedagogico del laboratorio di progettazione.
Il suo obiettivo è capire come promuovere tra i futuri architetti una visione critica del progetto che superi la tradizionale separazione delle conoscenze specialistiche nel campo per immaginare risposte integrate a queste situazioni critiche.
Per questo, DT2 guarda al luogo specifico in cui viene insegnata la progettazione architettonica come attività di coordinamento e controllo di tutti i processi, le pratiche e le competenze che guidano ogni trasformazione spaziale – ovvero il laboratorio di progettazione.
E assumendo l’integrazione di tutti questi fattori come il vero sapere specialistico della progettazione architettonica, il progetto studia tutte le caratteristiche procedurali che rendono il laboratorio un ambiente di apprendimento immersivo basato su forme di trasmissione non discorsive.
DT2 raccoglie quindi una serie di pratiche didattiche notevoli e analizza gli aspetti che ne definiscono l’infrastruttura metodologica – come l’organizzazione della classe, il calendario o il coordinamento con altri corsi – per fornire le basi per la loro riformulazione in base a molteplici domande emergenti.
Partners
Politecnico di Milano
Università degli Studi di Napoli Federico IIPeople
Politecnico di Milano
DAStU Dipartimento di Architettura e Studi Urbani
Jacopo Leveratto (PI)
Greta Allegretti
ABC Dipartimento di Architettura, Ingegneria delle costruzioni e Ambiente costruito
Tommaso Brighenti
Università degli Studi di Napoli Federico II
DiARC Dipartimento di Architettura
Alberto Calderoni (AI)
Marianna Ascolese
Viviana Saitto
Luigiemanuele AmabileDT2 has been funded by the Italian Ministry of University and Research – MUR under the program PRIN 2022
DT2 has been funded by The European Union – Next Generation EU.
-
Call for abstracts eng
Call for abstracts
The Design of Design Teaching.
Questions for Critical TimesDeadline
September 15 2024Deadline
September 15 2024International conference
Politecnico di Milano
November 11 2024↓ Call for abstracts.pdf
Application formScientific Committee
Marianna Ascolese
Università degli Studi di Napoli Federico II
Tommaso Brighenti
Politecnico di Milano
Alberto Calderoni
Università degli Studi di Napoli Federico II
Jacopo Leveratto
Politecnico di Milano
Viviana Saitto
Università degli Studi di Napoli Federico IIOrganization by
Luigiemanuele Amabile
Università degli Studi di Napoli Federico II
Greta Allegretti
Politecnico di MilanoLuogo
How to design the teaching of design? Beyond specific emerging issues, the question posed in the title, on how architectural design studios should be developed, is always and in any case valid. This is because, since each project is intrinsically specific and situated, there is no univocal answer that can be generically applied.
-
Le diverse forme eng
Le diverse forme del laboratorio di progettazione.
Offerta formativa e modelli alternativi
26.06.2024Politecnico di Milano
Dipartimento
di Architettura e Studi Urbani
Politecnico di Milano
Edificio 29 “Carta”, Sala Consiglio, I piano
Piazza Leonardo da Vinci 26, Milano3:00 pm
Curated by
Jacopo Leveratto
Tommaso BrighentiOrganization
Greta Allegretti
Francesco Martinazzo
Andrea ValvasonWith the keynote speeches by Jacopo Leveratto, Tommaso Brighenti, Greta Allegretti, Francesco Martinazzo and Andrea Valvason and a roundtable with Michela Bassanelli, Francesca Belloni, Giulia Cazzaniga, Federico Di Cosmo, Elvio Manganaro, Giulia Setti, Claudia Tinazzi and Valerio Tolve.
Luogo
With the keynote speeches by Jacopo Leveratto, Tommaso Brighenti, Greta Allegretti, Francesco Martinazzo and Andrea Valvason and a roundtable with Michela Bassanelli, Francesca Belloni, Giulia Cazzaniga, Federico Di Cosmo, Elvio Manganaro, Giulia Setti, Claudia Tinazzi and Valerio Tolve.
-
Strategie e prospettive eng
Strategie e prospettive pedagogiche per il progetto di architettura.
Una generazione a confronto
17.05.2024DiARC Università degli Studi di Napoli Federico II
Dipartimento di Architettura
Università degli Studi di Napoli Federico II
Aula Rabitti, V piano
via Fornovecchio 36, Napoli9:30 am
Curated by
Marianna Ascolese
Alberto Calderoni
Viviana SaittoOrganization
Luigiemanuele Amabile
With the keynote speeches by Marianna Ascolese, Adriana Bernieri, Daniela Buonanno, Alberto Calderoni, Francesca Coppolino, Bruna Di Palma, Orfina Fatigato, Gianluigi Freda, Paola Galante, Viviana Saitto and Giovangiuseppe Vannelli and a roundtable with Roberta Amirante, Nicola Flora, Ferruccio Izzo, Carmine Piscopo, Marella Santangelo and all the participants.
Luogo
With the keynote speeches by Marianna Ascolese, Adriana Bernieri, Daniela Buonanno, Alberto Calderoni, Francesca Coppolino, Bruna Di Palma, Orfina Fatigato, Gianluigi Freda, Paola Galante, Viviana Saitto and Giovangiuseppe Vannelli and a roundtable with Roberta Amirante, Nicola Flora, Ferruccio Izzo, Carmine Piscopo, Marella Santangelo and all the participants.
-
Kick-off-eng
DT2 Kick-off Meeting
22.02.2024DiARC Università degli Studi di Napoli Federico II
Dipartimento di Architettura
Università degli Studi di Napoli Federico II
Aula Rabitti, V piano
via Fornovecchio 26, Napoli9:30 pm
Curated by
Alberto Calderoni
Viviana SaittoOrganization
Luigiemanuele Amabile
Marianna AscoleseOpening conference of DT2 research project, to start discussing the teaching of design and the design of teaching, in relation to the Italian situation, the European outlook, what is changing and what needs to. With the keynote speeches by Roberta Amirante, Lidia Gasperoni and Ilaria Valente, and a roundtable with Domenico Chizzoniti, Nicola Flora, Angelo Lorenzi, Pierluigi Salvadeo, Marella Santangelo and Federica Visconti.
Luogo
Opening conference of DT2 research project, to start discussing the teaching of design and the design of teaching, in relation to the Italian situation, the European outlook, what is changing and what needs to.
-
Call for abstracts eng
Call for abstracts
The Design of Design Teaching.
Questions for Critical TimesDeadline
September 15 2024Deadline
September 15 2024International conference
Politecnico di Milano
November 11 2024↓ Call for abstracts.pdf
Application formScientific Committee
Marianna Ascolese
Università degli Studi di Napoli Federico II
Tommaso Brighenti
Politecnico di Milano
Alberto Calderoni
Università degli Studi di Napoli Federico II
Jacopo Leveratto
Politecnico di Milano
Viviana Saitto
Università degli Studi di Napoli Federico IIOrganization by
Luigiemanuele Amabile
Università degli Studi di Napoli Federico II
Greta Allegretti
Politecnico di Milano -
Le diverse forme eng
Le diverse forme del laboratorio di progettazione.
Offerta formativa e modelli alternativi
26.06.2024Politecnico di Milano
Dipartimento
di Architettura e Studi Urbani
Politecnico di Milano
Edificio 29 “Carta”, Sala Consiglio, I piano
Piazza Leonardo da Vinci 26, Milano3:00 pm
Curated by
Jacopo Leveratto
Tommaso BrighentiOrganization
Greta Allegretti
Francesco Martinazzo
Andrea ValvasonWith the keynote speeches by Jacopo Leveratto, Tommaso Brighenti, Greta Allegretti, Francesco Martinazzo and Andrea Valvason and a roundtable with Michela Bassanelli, Francesca Belloni, Giulia Cazzaniga, Federico Di Cosmo, Elvio Manganaro, Giulia Setti, Claudia Tinazzi and Valerio Tolve.
-
Strategie e prospettive eng
Strategie e prospettive pedagogiche per il progetto di architettura.
Una generazione a confronto
17.05.2024DiARC Università degli Studi di Napoli Federico II
Dipartimento di Architettura
Università degli Studi di Napoli Federico II
Aula Rabitti, V piano
via Fornovecchio 36, Napoli9:30 am
Curated by
Marianna Ascolese
Alberto Calderoni
Viviana SaittoOrganization
Luigiemanuele Amabile
With the keynote speeches by Marianna Ascolese, Adriana Bernieri, Daniela Buonanno, Alberto Calderoni, Francesca Coppolino, Bruna Di Palma, Orfina Fatigato, Gianluigi Freda, Paola Galante, Viviana Saitto and Giovangiuseppe Vannelli and a roundtable with Roberta Amirante, Nicola Flora, Ferruccio Izzo, Carmine Piscopo, Marella Santangelo and all the participants.
-
Kick-off-eng
DT2 Kick-off Meeting
22.02.2024DiARC Università degli Studi di Napoli Federico II
Dipartimento di Architettura
Università degli Studi di Napoli Federico II
Aula Rabitti, V piano
via Fornovecchio 26, Napoli9:30 pm
Curated by
Alberto Calderoni
Viviana SaittoOrganization
Luigiemanuele Amabile
Marianna AscoleseOpening conference of DT2 research project, to start discussing the teaching of design and the design of teaching, in relation to the Italian situation, the European outlook, what is changing and what needs to. With the keynote speeches by Roberta Amirante, Lidia Gasperoni and Ilaria Valente, and a roundtable with Domenico Chizzoniti, Nicola Flora, Angelo Lorenzi, Pierluigi Salvadeo, Marella Santangelo and Federica Visconti.